Závod Ocelárna je největším výrobcem oceli v České republice. Ocel se vyrábí kyslíkovým pochodem ve čtyřech tandemových pecích s roční produkcí přes 3 mil. tun. Po odpichu se ocel dohotovuje na cílové parametry pro lití na pánvových pecích. Dále se tekutá ocel odlévá v sekvencích na třech zařízeních ZPO do sochorů, bram či bramek.
Dříve než vytekla první ocel z ocelářské pece, byli v řadách budovatelů i stavitelé ocelárny. Z období její výstavby 1949 - 1952 jsou archívní materiály více než sporadické. Nelze se ani divit, protože v té době veškeré úsilí všech patřilo staveništi a na podchycování historických dat nebylo času ani lidí. Historii psala samotná stavba. A tak dnes jenom bezpečně víme, že jako první z rozestavěných SM pecí byla dokončena pec č. 1 a předána k vysoušení.
Kromě této první ocelářské pece byly v rozestavěné hale k dispozici 16t montážní jeřáb, 100t nalévací jeřáb, 10t sázecí jeřáb, 300t licí jeřáb a několik korýtkových, struskových a licích vozů. Vše ostatní, šrotovištěm počínaje, až po stripovací halu konče, včetně pomocného a doprovodného zařízení, bylo stále ještě ve výstavbě. Například šrot byl dovážen ze šrotoviště Vítkovických železáren.
Dne 3. 4. 1952 ráno, ve 4:00 hodin, však přece jenom přišel okamžik prvního odpichu v ocelárně.
Vlastní výroba oceli byla zahájena.
Jak a na čem jsme vyráběli |
|
|
3. 4. 1952, 4:00 |
Zahájení výroby oceli na ocelárně, uvedení do provozu SM pece č. 1 |
|
1952-1953 |
Uvedení do provozu SM pecí č. 2,3 a 4 |
|
1958-1960 |
Zvýšení výroby na 2,2 mil tun výstavbou 400t sklopných SM pecí č. 0,5,6,7 a 8 |
|
1961-1966 |
Modernizace SM pecí na 230t MB pece |
|
1966 |
Výrobní kapacita ocelárny činí 2,7mil t oceli za rok |
|
|
|
|
Období tandemových pecí |
|
|
28. 3. 1967 |
Uvedena do provozu TP č. 8 |
|
22. 12. 1969 |
Uvedena do provozu TP č. 6, zrušena SM pec č. 7 |
|
27. 11. 1970 |
Uvedena do provozu TP č. 4 a zrušena SM pec č. 5 |
|
30. 4. 1979 |
Dokončená přestavba SM pecí výstavbou čtvrté TP č. 8 |
|
1979 |
Ocelárna má k dispozici 4 TP a 2 stacionární 200t MB pece, |
|
|
kapacita ocelárny dosáhla 4mil.tun oceli za rok |
|
|
|
|
Rekordy |
|
|
30. 4. 1980 |
Na ocelárně vyrobeno za 24 hodin 66 taveb |
|
1989 |
Nejvyšší výroba v historii ocelárny 3 882 140 tun oceli |
|
29. 6. 1997 |
TP č. 8 dosáhla výkon 196,3 t/hodinu |
|
březen 2004 |
dosažená výroba na TP 301 558,851 tun/měsíc |
|
23. 4. 2004 |
Při chodu 3 TP dosažená denní výroba 54 taveb o hmotnosti 11 062, 11 tun |
|
|
|
|
Jak jsme odlévali |
|
|
21. 12. 1999 |
odlití poslední tavby ingotovou cestou a ukončení této technologie |
|
7. 12. 1993 |
odlití první tavby na ZPO č. 1 |
|
1994 |
na ZPO č. 1 zahájení lití formátu – kvadrát 130 mm |
|
2. 2. 1994 |
zahájení odlévání kruhových sochorů na ZPO č. 1 |
|
20. 11. 1997 |
odlití první tavby na ZPO č. 2 (tloušťka bramy 150mm) |
|
květen 1999 |
přestavba ZPO č. 2 na tloušťku 125 mm a 11/2003 zpětná přestavba na tloušťku 150 mm |
|
3. 8. 1999 |
Odlitá první tavba na ZPO č. 3 |
|
18. - 25. 7. 2001 |
Na ZPO č. 1 odlito v jedné sekvenci 141 taveb o hmotnosti 27 383 tun, |
|
|
o celkové délce PLP 11 km |
|
|
|
|
Kolik jsme vyrobili |
|
|
1952 - listopad 2011 |
110 mil. tun oceli |
|
|
z toho - SM pece 20 mil. tun |
|
|
- MB pece 21,5 mil. tun |
|
|
- T pece 118, 03 mil. tun |
|
|
- odlito do ingotů 121,8 mil tun oceli |
|
|
- odlito do plynule litých předlitků 37,73 mil. tun |
|
|
Pokud by bylo celkové vyrobené množství oceli za historii ocelárny naloženo na vagóny, blížil by se jejich počet téměř 1,52 miliónů |
|
|
Takovýto vlak by měl délku 22030 km, což je více než polovina obvodu zeměkoule |
Vysvětlivky:
SM – Siemens Martinská pec
ZPO – Zařízení plynulého odlévání oceli
MB – März-Böhlens pec
TP – tandemová pec
PP – pánvová pec